Relacja z Debaty

W minioną środę (22.05) w Teatrze Polskim w Poznaniu odbyła się debata zatytułowana „Polska nie przygotowuje do życia w XXI wieku”.

Jej organizatorami był Teatr Polski w Poznaniu, Fundacja „Projekty Edukacyjne” oraz Polska Liga Debat.

Zanim przejdę do samej debaty, jak ona przebiegła i co było jej celem, wytłumaczę na czym polega Debata Oksfordzka.

Debata Oksfordzka inaczej zw. Uniwersyteską polega na tym, że nie wolno w jej trakcie obrażać strony przeciwnej. Jest Opozycja, której zadaniem jest obalić tezę oraz Propozycja, która broni tezy. Każda ze stron liczy cztery osoby.

Do tego jest jeszcze Marszałek, który sprawuje opiekę nad porządkiem debaty oraz Sekretarz, który pilnuje czasu wypowiedzi.

Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat samej Debaty Oksfordzkiej zapraszam na tę stronę. Znajduje się tam szczegółowy opis debaty.

Jeszcze przed rozpoczęciem wydarzenia, przywitali nas uczestnicy Debaty oraz członkowie AGROunii. Poczęstowali nas  jabłkami.

Jak myślicie ile rolnicy dostają za dwa jabłka?

Tylko 17 groszy.

Jest to wstrząsająca informacja. Zdawałam sobie sprawę, że dostają grosze, ale, że aż takie grosze.

 Jednak wracajmy do debaty.

Debata została zainspirowana strajkiem nauczycieli, który odbył się niedawno. Organizatorzy postanowili wykorzystać to, że w telewizji mówi się jeszcze o szkole do przeprowadzenia debaty. Jej celem miało być ukazanie dwóch perspektyw.

Wielu ludzi podejmuje decyzję zanim usłyszy argumenty strony przeciwnej. Opowiadając się za którąś ze stron konfliktu albo sprawy trzeba znać obydwa punkty widzenia, aby podjąć świadomą decyzję.

Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy zdołają zmienić nasze zdanie swoją debatą. Dostaliśmy kartki na których pisaliśmy, czy zgadzamy się z tezą czy nie.

Pora teraz na uczestników debaty.

Marszałkiem debaty była pani Anna Haremza. Jej sekretarzem został Dominik Furmaniak.

Skład uczestników Propozycji to Pan Jan Piosik z Fundacji Projekty Edukacyjne, Profesor Izabela Skurzyńska – kierownik Zakładu Dydaktyki Historii i Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Jakub Czajka  Mówca Akademickich Mistrzostw Debat Oksfordzkich oraz Hugon Kotwas Mówca Poznańskiej Ligi Debat i członek Młodzieżowej Rady Miasta.

A strona Opozycji składała się z Agnieszka Jankowiak-Maik nauczycielka historii oraz blogerka „Babka od histy”, Doktor Justyna Budzińska z Zakładu Dydaktyki Historii i Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Wiktoria Licha Wicemistrzyni Akademickich Debat Oksfordzkich i Hubert Węcławek Najlepszy Mówca Debat Oksfordzkich.

Każdy z mówców miał pięć minut na wypowiedzenie się.

Zacznijmy od drużyny propozycji….

Ich zadaniem było potwierdzenie tezy „Polska szkoła nie przygotowuje do życia w XXI wieku”. Ich główną linią argumentacyjną była szybka zmiana świata. Postępująca w zastraszającym tempie cyfryzacja oraz szkoła, która po prostu za tym nie nadąża.

Pierwszy argument mówił o systemie szkolnictwa, który nie potrafi nadążyć za rzeczywistością. Była mowa o zmianie systemu szkolnictwa razem ze zmianą rządu nawet o 180 stopni. Mówią też o tym, że wszystkie zmiany jakie wprowadza rząd są krótkotrwałe. Niewielu myśli o długotrwałym rozwiązaniu. Mówią, że potrzeba zupełnie nowego spojrzenia na edukację, aby szkoła dała radę przygotować ludzi na nadchodzące wyzwania.

Mówią o tym, że szkoła nie daje uczniom nowych umiejętności, które są teraz wymagane na rynku pracy. Dzisiaj wymaga się  od ludzi zupełnie innych kompetencji niż dwadzieścia, a nawet dziesięć lat temu.

Ostatni argument określili jako „Jeden z Dziesięciu”. Mówią, że ogromna wiedza jest na wyciągnięcie ręki, ale co z tego skoro ludzie potrzebują umiejętności. Nie dostają ich w szkole, gdzie przygotowywani są głównie do wypełniania arkuszy egzaminacyjnych.

Tak w skrócie prezentowały się argumenty Propozycji.

Teraz przejdźmy do Opozycji…

Natomiast ich zadaniem było obalenie tezy.

Opozycja odnosiła się do argumentów swoich adwersarzy. Głównym tematem jaki przewijał się przez ich argumentację, było to, że strona przeciwna nie zdefiniowała pojęcia szkoły i odwoływała się do systemu edukacji, a nie samej szkoły. Podkreślali, że szkoła to przede wszystkim ludzie, a nie budynek, czy lekcje w ławkach.

Mówili,  że istnieje taki trójkąt, w którym skupiają się mądrzy ludzie. Nauczyciele – Uczniowie – Rodzicie. I to właśnie od tych ludzi zależy jak będzie działała szkoła.

Przyrównali szkołę do mikrokosmosu. A zadania jakie w niej wykonują uczniowie, do zadań jakie wykonuje się w dorosłym. Chodzi o naukę, rozrywkę. Jest tam duża przestrzeń do popisów. Do zdobywania umiejętności, jeśli tylko się chce.

Mówią o tym, że każda szkoła jest inna, tak samo jak uczniowie. Dlatego nie ma jednego wzorca nauczania. To ludzie według nich tworzą charakter szkoły i to od nich najwięcej zależy. Uważają, że skoro świat się zmienia to nic nie jest pewne. Dlatego szkoła powinna uczyć uczniów szybkiej zmiany – przystosowania się.

Mówią, że  bardzo trudno zdefiniować pojęcie „przygotowanie do życia”. Nie jest to możliwe przez diametralnie zmieniający się świat. Podjęli się oni jednak zdefiniowania tego pojęcia przez kompetencje kluczowe. Porozumiewanie się w języku polskim i obcym, kompetencje cyfrowe, świadomość obywatelska. Według nich to te kompetencje kształtują świadomego człowieka. Mówili, że człowiek jest na rynku pracy, ale też członkiem wielu instytucji. Musi podejmować decyzje –  nie tylko te zawodowe.

Jeden z argumentów nazwali „Mimo wszystko”. Według nich nie ważne, że system się zmienia. Ważni są nauczyciele pełni pasji, którzy znajdują się w każdej szkole. Mowa była też o mądrych rodzicach oraz o świadomych uczniach.

Tak wyglądały pokrótce argumenty obu stron.

Po  debacie…

Odbyło się kolejne głosowanie. Tym razem głosowaliśmy na Opozycję i Propozycję. W czasie liczenia głosów odbyła się burza mózgów. Publiczność przedstawiała swoje stanowiska w stosunku do tezy. Wypowiadało się wiele osób. Przerodziło się to w dyskusję, która przeniosła się do kuluarów, gdzie ludzie dalej mogli prowadzić dyskusję.

Ostatnia rzecz to wyniki głosowania przed i po debacie.

Wyniki miały się następująco.

Przed debatą było 11 głosów dla opozycji i 49 głosów dla propozycji. A po debacie było 30 do 30.

Zapraszam też na stronę Poznańskiej Ligi Debat, gdzie niedługo ukaże się film z debaty.

https://www.facebook.com/PozLigDeb/

Post Author: DodoDan

25 thoughts on “Relacja z Debaty

    SYLWIA

    (Maj 26, 2019 - 3:47 pm)

    Cena jabłek mnie rozwaliła, to jest skandal. A po za tym wszystkim bardzo ciekawe przedsięwzięcie. Sama bym chciała być uczestnikiem takiej debaty. Gratuluję ci tej relacji i samego wpisu również.

    Lottie

    (Maj 26, 2019 - 6:09 pm)

    Cóż, dla mnie instytucja szkoły nigdy nie miała za zadanie przygotowywać do życia uczniów. Szkoła to miejsce do zdobywania wiedzy, a nie nauki konkretnych kompetencji, potrzebnych obecnie na rynku pracy.

    Adrianna

    (Maj 26, 2019 - 7:48 pm)

    Bardzo ciekawe wydarzenie. Niestety, to co się obecnie dzieje to jest paranoja. Żeby pietruszka kosztowała 22 zł, żeby osoby niepełnosprawne miały przeżyć miesiąc za 900zł? Takie debaty to mała szansa, żeby można było cokolwiek zmienić.

    Aleksandra NS Blog

    (Maj 26, 2019 - 8:55 pm)

    Lubię czytać wszelkiego rodzaju relacje. Będę teraz robić relację z Targów Książki w Warszawie.

    Lilianna

    (Maj 26, 2019 - 8:56 pm)

    Generalnie nie przepadam za debatami, nie oglądam ich zbyt często, to samo dotyczy czytania relacji z nich. Jednak forma Oksfordzka wydaje się być ciekawa i przede wszystkim słuszna. Za dużo tej agresji nawet wśród ludzi poważnych, może się czegoś nauczą?

    MonikaŁ

    (Maj 27, 2019 - 6:20 am)

    nie przepadam za debatami, z racji tego, że często dochodzi do kłótni.

    Bookendorfina

    (Maj 27, 2019 - 6:24 am)

    Jak dla mnie, to super doświadczenie dla uczestników, w pewien sposób poszerzające horyzonty.

    Justyna

    (Maj 27, 2019 - 9:45 am)

    Nie przepadam z takimi wydarzeniami i w nich nie uczestniczę

    skucinska

    (Maj 27, 2019 - 11:02 am)

    Bardzo ciekawe wydarzenie

    Agssymi

    (Maj 27, 2019 - 2:57 pm)

    Nas niestety tym razem temat nie zaciekawił 🙂 Ale brawo!

    todoarmo. pl

    (Maj 27, 2019 - 3:34 pm)

    No różnie bywa na takich debatach ale ciekawe wydarzenie.

    Natalia Róża Świat Tomskiego

    (Maj 27, 2019 - 8:15 pm)

    Chętnie wzięłabym udział w takim wydarzeniu. Ja zawsze jestem zdania, że warto rozmawiać.

    Karolina

    (Maj 28, 2019 - 11:14 am)

    Fajne zdjęcia i ciekawie napisane. Lubię takie spotkania z ludźmi.

    Magia_ksiazek

    (Maj 28, 2019 - 6:54 pm)

    Nigdy nie słyszałam o takich debatach i naprawdę bardzo mnie nimi zainteresowałaś. Po przeczytaniu tego postu jestem w 100% za propozycją, gdyż obecnie uczę się w szkole ponadgimnazjalnej i argumenty tych osób były trafne. Z chęcią przysłuchałabym się takiej debacie na żywo. Jest to zapewne świetne przeżycie.

    Ruda Maruda

    (Maj 28, 2019 - 9:03 pm)

    Bardzo interesująca debata. Ciekawe wydarzenie 🙂

    Miye's Imaginations

    (Maj 29, 2019 - 1:38 am)

    Ciekawe wydarzenie. Chociaż ja sama bym się nie wybrała, bo należę raczej do tego typu ludzi, którzy wolą się gdzieś zaszyć samotnie z książką i źle się czują w tłumie.

    Ala

    (Maj 29, 2019 - 5:15 am)

    Z tą ceną jabłek to jestem zaskoczona, myślałam że dostają więcej. O takich debatach słyszałam jakiś czas temu. 🙂

    Mayka.ok

    (Maj 30, 2019 - 6:21 pm)

    Uwielbiam debaty oksfordzkie, na uczelni były bardzo często 😀

    AMN

    (Maj 31, 2019 - 6:24 pm)

    Często chodzę na takie debaty, ale raczej nie biorę w nich udziału 😉

    Iskierka_czyta

    (Czerwiec 1, 2019 - 11:45 am)

    Nie lubię debat. Nie mogę się skupić i mnie nudzą :/

    Wiewiórka w okularach

    (Czerwiec 2, 2019 - 11:12 am)

    Tym razem AGROunia nie paliła opon nielegalnie na środku miasta? A szkoda, byłoby na co popatrzeć. Zgadzam się z tym, że nasi rolnicy są traktowani przez państwo tragicznie i coś powinno być z tym zrobione, ale AGROunia do mnie w ogóle nie przemawia. No, ale to taka uwaga na boku. 🙂
    A co do samej debaty… Osobiście uważam, że polska szkoła (czy w pojęciu systemu edukacji, czy nauczycieli) nijak nie przygotowuje do życia w XXI wieku. Jedno jest z drugim powiązane – nauczyciele muszą wypełnić program nauczania narzucony przez system edukacji i brakuje czasu na uczenie czegoś dodatkowego. A znajdź mi uczniów, którzy będą chcieli zostawać w szkole po lekcjach, żeby się dokształcać. Będzie ich garstka, większość będzie chciała siedzieć w domu i grać w gry komputerowe bądź też haratać w gałę na podwórku, albo pójść do centrum handlowego, się powałęsać. Niedoścignionym jest dla mnie fiński system edukacji, który był reformowany na przestrzeni kilkudziesięciu lat i teraz dzięki niemu Finowie mają najlepsze szkoły na świecie.

    zaczytanamarzycielka8

    (Czerwiec 4, 2019 - 8:40 am)

    Nie jestem zwolenniczką debat. Nie przepadam za ich oglądaniem, czasami tylko, gdy już włączę to posłucham przez chwilę.

    Toukie

    (Czerwiec 4, 2019 - 11:18 am)

    Niestety nie interesują mnie takie wydarzenia, jednak wiem, że sporo mogłabym tam się dowiedzieć.

    Kinga

    (Czerwiec 8, 2019 - 12:51 pm)

    Nie lubię debat, ale te oksofordzkie są niesłychanie ciekawe. Lubie się im przysłuchiwac, niestety nigdy nie miałam okazji, by uczestniczyć w takiej, mówię o widowni, bo na samą debate bym się nie nadawała. Pomijając to wszytsko sam temat debaty jak najbardziej na czasie. To, co na tą chwilę dzieje się w naszym kraju to jest jedna wielka porażka. Szkoda się wypowiadać, bo nie będzie lepiej.

    Stacja Książka

    (Czerwiec 12, 2019 - 9:24 pm)

    Bardzo podobają mi się zasady Debaty Oksfordzkiej. Właściwie te zasady powinny panować przy każdej publicznej i niepublicznej dyskusji na każdy temat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *